Bilim adamı Büyük Patlama yakın kökenleri ile zor yıldız bulur

Gökbilimciler, evrenin en eski yıldızlarından biri olan, neredeyse tamamen Big Bang’den atılan materyallerden oluşan bir vücut bulmuşlardır.

Yaklaşık 13.5 milyar yıllık bu minik yıldızın keşfi, çok düşük kütleli ve çok düşük metal içeriğine sahip daha fazla yıldız anlamına geliyor. Bu, belki de evrenin ilk yıldızlarından birkaçı.

Yıldız sıra dışıdır çünkü çok düşük metal içeriğine sahip diğer yıldızlardan farklı olarak, Samanyolu’nun “ince diski” nin bir parçası – kendi güneşimizin bulunduğu galaksinin bir parçası.

Ve bu yıldız çok eski olduğu için, araştırmacılar, galaktik mahallemizin daha önce düşünülenden en az 3 milyar yaş daha büyük olabileceğini söylüyor. Bulgular Astrofizik Dergisi’nde yayınlanmıştır .

Johns Hopkins Üniversitesi fizik ve astronomi profesörü yardımcısı olan Kevin Schlaufman, “Bu yıldız belki 10 milyonda bir olabilir” dedi. “Bize yıldızların ilk nesillerinde çok önemli bir şey anlatıyor.”

Big Bang’den sonraki evrenin ilk yıldızları, hidrojen, helyum ve az miktarda lityum gibi elementlerden oluşmaktaydı. Daha sonra bu yıldızlar çekirdeklerinde helyumdan daha ağır elementler ürettiler ve süpernovalar olarak patladıklarında evreni onlara tohumladılar.

Nesnelerin bulutlarından oluşan yeni nesil yıldız, bu metallerle bağlanmış ve onları makyajlarına dahil etmiştir. Evrenin yıldızlarının metal içeriği veya metali, yıldız doğum döngüsü ve ölüm devam ettikçe artmıştır.

Yeni keşfedilen yıldızın son derece düşük metalikliği, kozmik bir aile ağacında, Big Bang’den bir nesil çıkarıldığını gösterir. Gerçekten de, ağır elemanların en küçük tamamlayıcısı olan yıldız için yeni bir rekor sahibi – bu, Merkür gezegeniyle aynı ağır element içeriğine sahip. Aksine, güneşimiz bu hat üzerinde binlerce nesildir ve 14 Jüpitere eşit ağır bir element içeriğine sahiptir.

Gökbilimciler güneşin yaklaşık kütlesi ile yaklaşık 30 eski “ultra metal-fakir” yıldız bulundu. Yıldız Schlaufman ve ekibi, güneşin kütlesinin sadece yüzde 14’ünü buldu.

Yıldız, ortak bir nokta etrafında dönen iki yıldızlı bir sistemin parçasıdır. Ekip, bir grup astronomun daha parlak “birincil” yıldızı keşfettikten sonra küçük, neredeyse görünmez hafif “ikincil” yıldızı buldu. Bu ekip ışığın yüksek çözünürlüklü bir optik spektrumunu inceleyerek birincil bileşimi ölçtü. Bir yıldızın spektrumundaki karanlık çizgilerin varlığı veya yokluğu, içerdiği karbon, oksijen, hidrojen, demir ve daha fazlası gibi elementleri tanımlayabilir. Bu durumda, yıldız çok düşük metalikliğe sahipti. Bu gökbilimciler ayrıca yıldız sistemindeki bir nötron yıldızı veya kara deliğin varlığını ima eden alışılmadık davranışlar tespit ettiler. Schlaufman ve ekibi yanlış olduğunu fark etti, ancak bunu yaparken görünür yıldızın çok daha küçük yoldaşını keşfettiler.

Daha küçük eşlik eden yıldızın varlığı büyük keşif olarak ortaya çıktı. Schlaufman’ın ekibi, küçük yıldızın yerçekimi çekirdeği olarak ana yıldızın hafif “titremesini” inceleyerek kitlesini çıkardı.

1990’ların sonlarına gelindiğinde, araştırmacılar, yalnızca büyük yıldızların evrenin en erken evrelerinde oluşabileceğine inanıyorlardı – ve hiç bir zaman gözlenemedikleri için yakıtlarından geçip çok çabuk ölüyorlardı.

Ancak astronomik simülasyonlar daha sofistike hale geldikçe, bazı durumlarda, bu zaman diliminden özellikle düşük kütleli bir yıldızın, Big Bang’den bu yana 13 milyar yıldan fazla bir süre bile var olabileceğini ima etmeye başladılar. Büyük yıldızlardan farklı olarak, düşük kütleli olanlar çok uzun süreler boyunca yaşayabilirler. Örneğin kırmızı cüce yıldızların güneş kütlesinin bir kısmıyla birlikte trilyonlarca yıl yaşadıkları düşünülmektedir.

2MASS J18082002-5104378 B adlı bu yeni ultra metal-fakir yıldızın keşfi, daha eski yıldızları gözlemleme olasılığını ortaya çıkarır.

Üniversitenin Veri Yoğun Mühendislik ve Bilim Enstitüsüne bağlı Schlaufman, “Çıkarımız doğruysa, sadece Big Bang’ın bir bileşimi olan düşük kütleli yıldızlar var olabilir,” dedi. “Gökadamızda henüz böyle bir nesne bulamamış olsak da, var olabilir.”