Tam ihtişamıyla görülen gökada çeşmesi

Dünyadan bir milyar ışık yılı, evrenin en büyük yapılarından biri, Abell 2597 olarak bilinen diğer gökadaların kümelenen bir kümelenmesiyle çevrelenmiş dev bir elips gökadadır. Merkez gökadanın özünde, süper kütleli bir kara delik kozmik eşdeğeri güçlendirir. Anıtsal bir çeşmenin, soğuk moleküler gazın geniş depolarında çizilmesi ve devam eden bir döngüde tekrar püskürtülmesi.

Gökbilimciler uzun süredir bu tür fıskiyeler sürekli olarak galaksinin yıldız oluşturan yakıtını yeniden sirküle ettiler. Abell 2597’nin Yeni Atacama Büyük Milimetre / milimetre-altı Array (ALMA) gözlemleri, süper kütleli bir kara delik tarafından sürülen gazın eşzamanlı olarak akıtılması ve dışarı akması için ilk açık ve etkileyici kanıtları göstermektedir. Araştırmacılar gözlemlerini Astrofizik Dergisi’nin son sayısında bildirdiler .

” Bu devasa gökadanın merkezindeki süper kütlesel kara delik , su fıskiyesinde mekanik bir pompa gibi davranıyor,” diyor Cambridge, Massachusetts’teki Harvard-Smithsonian Astrofizik Merkezi’nde bir astrofizik olan Grant Tremblay ve makalenin başyazarı . “Bu, karadeliğe doğru giden soğuk moleküler gaz akışına ve karadeliğin fırlattığı jetlerden çıkış veya yükselmeye dair net kanıtlar bulduğumuz ilk sistemlerden biridir.”

Araştırmacılara göre, bu sistemin tamamı kendi kendini düzenleyen bir geri bildirim döngüsü ile çalışıyor. Çarpıcı malzeme, çeşmenin bir çeşme pompasına giren su gibi merkezi kara deliğe doğru “drenaj” etmesi için güç sağlar. Bu çığır açan gaz daha sonra kara deliğin aktiviteyle tutuşmasına neden olur ve galaksiden çıkan süper ısıtılmış malzemeden yüksek hızlı jetler ortaya çıkarır. Yolculuk yaparken, bu malzeme gazın yığınlarını ve gaz fışkırmasını galaksinin geniş halindeki halkaya doğru iter ve sonunda kara deliğe geri döner ve tüm süreci yeniden tetikler.

Tam ihtişamıyla görülen gökada çeşmesi
Abell 2597’nin, devasa bir galaktik fıskiyenin pompasına benzeyen soğuk, moleküler gazı açığa çıkaran merkezi süper kütleli kara deliği gösteren sanatçı izlenimi. NRAO / AUI / NSF; D. Berry

Toplamda, moleküler gazın yaklaşık üç milyar güneş kütlesi bu çeşmenin bir parçasıdır ve galaksinin en içteki 100.000 ışıkyılı yılını kapsayan bir filaman bulutsu oluşturur.

Nature dergisinde yayınlanan aynı yazarların daha önceki bir araştırmasında, araştırmacılar bölgeyi bir dizi dalga boyunda veya spektrumun bazı kısımlarında gözlemleyerek kara delik ile galaktik çeşme arasındaki bağlantıyı doğrulayabildiler. Araştırmacılar, milimetrenin dalga boyundaki ışığında parlak bir şekilde parıldayan ALMA ile karbon monoksit (CO) moleküllerinin yerini ve hareketini inceleyerek, karadeliğe doğru düştükçe gazın hareketini ölçebilirdi.

ESO’nun Çok Büyük Teleskopu (VLT) üzerindeki Çoklu Ünite Spektroskopik Gezgini’nden (MUSE) daha önceki veriler gökadadan –özellikle de çeşmenin tüyleri olan “eriyen iyonize gazın açığa çıktığını ortaya çıkardı. Yeni ALMA gözlemleri, daha önceki gözlemlerde görülen sıcak gazla tam olarak aynı yerlerde soğuk, moleküler gaz kümeleri buldu.

Tam ihtişamıyla görülen gökada çeşmesi
Abell 2597’de soğuk moleküler gazın ALMA görüntüsü. ALMA (ESO / NAOJ / NRAO), G. Tremblay ve ark.

Tremblay, “Buradaki eşsiz yön, ALMA ve MUSE cihazından elde edilen verileri kullanarak çok detaylı birleşik bir analizdir. İki tesis inanılmaz derecede güçlü bir kombinasyon sağlar.” “ALMA, soğuk moleküler gaz bulutlarının dağılımını ve hareketlerini ortaya çıkardı ve MUSE, ılık iyonize gaz için de aynısını yaptı.”

Araştırmacılara göre ALMA ve MUSE verileri, NASA’nın Chandra X-ray Gözlemevi tarafından kümenin yeni ve çok derin bir gözlemi ile birleştirilerek, bu çeşmenin sıcak aşamasını zarif ayrıntılarla ortaya koydu.

Tam ihtişamıyla görülen gökada çeşmesi
“Galaktik çeşme” deki malzemenin farklı hızlarını gösteren MUSE H-alfa verilerinin animasyonu. ESO; G. Tremblay ve diğ.

Gözlemler, aynı zamanda, ılık iyonize ve soğuk moleküler nebulaların birebir aynı olduğu hipotezini de desteklemektedir. Sıcak iyonize gaz, bu galaksi ölçekli çeşme içinde dönen soğuk moleküler çekirdeklerin etrafında sadece “kabuk” olarak yer almaktadır.

Bu çoklu dalga boyu yaklaşımı, bu sistemin nadiren tamamlanmış bir resmini sunuyor. Tremblay, “Yağmur bulutunu, yağmurunu ve su birikintisini aynı anda gözlemlemek gibi” diyor. Bu bir galaksinin sadece bir gözlemi olsa da, astronomlar galaksilerde yaygın olan ve evriminin temelini oluşturan bir süreci gözlemlediklerini söylüyorlar .